fredag 9 april 2010

Dags för Pippi-power!!

Rosa Meriläinen skrev igår en tänkvärd kolumn om hur vi kvinnor uppfostras till hukare som bör idka ständig självrannsakning och strävan till perfektionism. Så sant!! Jag håller verkligen med om att vi nu borde ta tag i vår situation på ett mer aktivt plan om vi inte vill låta världen fortsättningsvis köra över oss.

När jag diskuterade kvinnorollen och t.ex. nutida finlandssvensk litteratur med min vän som är estetiker, sade han att han är heltrött på alla vindpinade unga kvinnor som a) skriver om självsvält och annan självdestruktivitet t.ex. pedofilbakgrund etc. och därav b) är författare som därför direkt kan läggas i en liten ask och hänvisas till marginalen. Han vill se litet mer Pippi Långstrump-attityd hos unga kvinnor - och det vill jag också! Helt otänkbart att någon av dem skulle kunna skriva en knäpppig men tankeväckande bok som Miikka Nousiainens Hallonbåtsflyktingen! När Sofi O skrev om sin självsvält var det en bra bok (Stalins kossor), men det var först när hon höjde sig upp och såg längre än kroppen som hon verkligen skrev något som inte längre kunde kallas för kvinnolitteratur (Utrensning) - jag är mycket glad för detta, eftersom hon är mycket begåvad!

I sin kolumn lyfte Rosa M även fram Liza Marklunds krassa ställningstagande: om en kvinna hindras att gå framåt bör hon byta arbetsplats. Man måste ta den risken, trots att man kan marginaliseras. Det gjorde jag. Jag hade jobbat sju år på museet, men blev sist och slutligen erbjuden en plats som dräktguide för barn - än en gång, fastän jag även gjort mycket annat under mina då 13 år i branschen - med motivationen att jag ju inte kunde erbjudas annat, eftersom "det finns ju så många begåvade människor". Jag måste tacka och gå, jag kunde inte annat. Det var intuitivt - jag hade inte läst Marklund då - men, det var nog bättre än att stanna och se det sista av självförtroendet smulas i bitar. Krasst, javisst: välkommen till ett akademiskt kvinnoliv... Men jag låter det inte gå vidare: för min dotter läser jag Pippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar