måndag 11 april 2011

Miró på EMMA

I dagens HBL publicerades en recension av Miróutställningen på museet EMMA i Esbo. Vi såg utställningen med hela familjen igår och mina associationer av vad jag såg var andra än recensentens, som klarade av att skriva en hel recension utan att nämna ordet symbol. Skulpturerna för mig blev så spännande de blev just genom att något, ett material, en form, fått ge uttryck för något annat, bli en symbol. Hur litet drag eller former i en yta får oss t.ex. att genast upptäcka ett ansikte däri?

De färgsprakande verken fick mig nämligen att bli på genomgott humör och fick mig att associera till människans genuina sätt att mycket primitivt kunna uttrycka sig universellt - genom symboler. Mirós enkla verk fick mig att associera till hällristningar och det sätt på vilket barn lär sig måla och uttrycka sig. En härlig upplevelse i vårsolens sken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar