tisdag 3 januari 2012

Heliga Birgitta till salu!



Birgittaboken "Pyhä Birgitta - Euroopan suojeluspyhimys" på finska som professor Päivi Setälä och jag redigerade (Otavas förlag) under Birgittajubileet 2003 har nu nått reahyllorna: jag såg den idag på rea hos Suomalainen kirjakauppa i köpcentret Kampen i Helsingfors. Löp iväg och inhandla en, om ni är intresserade - endast 8 euro! :)

Redan år 2003 hyste vi förhoppningar om att utge boken även på svenska. Senare har jag kontaktat olika förlag, men ingen har riktigt varit intresserad. I samband med att jag fick finansiering i höstas för att genomföra ett bokprojekt relaterat till Reinhold Hausen, ansökte jag även i samma veva om att få översätta denna bok. Min del av medlen tillfaller alltså båda projekten, vilket betyder att jag nu modigt kan ta itu med en översättning och fråga om intresse för utgivning senare. Eller be om mer finansiering - troligen gör jag det sistnämnda, men en sak i gången. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar