onsdag 26 september 2012

Döingar på torget

Min vän och kollega, arkeologen och doktoranden Kati Salo, leder just nu utgrävningar mitt i hjärtat av Helsingfors - på Senatstorget. Hon är expert på människoben, med andra ord osteolog, och ett område måste denna gång undersökas på grund av dragning av fjärrvärmerör på platsen. Då jag åkte spårvagnen förbi, konstaterade en liten pojke i sin mammas famn: titta de gräver där! Mamman kommenterade att de säkert lägger rör. Jag måste såklart påpeka för dem, att där gräver min vän och hon är arkeolog. Där finns skelett av gamla Helsingforsare! Både pojken och mamman tackade för den spännande infon, innan jag hoppade av för att själv ta mig en närmare titt.

Kati Salo ville gärna berätta mera och visa vad de hittills grävt fram: endast ytan till några gravar, men likväl fanns redan ben och rester av 1600- eller 1700-talskistor synliga - till exempel ett tydligt handtag i rostig metall. Grävningarna skall pågå ännu ett tag, så stanna upp en stund om ni råkar gå förbi och tänk efter - här låg förr en begravningsplats för helgingforsarna invid den lilla Ulrika Eleonora kyrkan, vars konturer nu finns utmärkta litet norrut på Senatstorget i sten. Bara för några dagar sedan åkte Mikko med barnen häst och kärra här utanpå. Helatiden vilade - och vilar - de forna helsingforsarna, som fanns före dem, sin eviga sömn här under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar