fredag 5 oktober 2012

Birgittadagar jag minns

I söndag är det Birgittas kanoniseringsdag, vilket får mig att vandra längs memory lane. En dag som är omöjlig att glömma är 7.10 för tio år sedan, eftersom Birgittas 700-årsjubileum inleddes med pompa och ståt - jubileet som kom att betyda mycket för mig personligen, eftersom jag arbeta för jubileet i Finland. Och ibland känns det som mitt engagemang aldrig är över, och egentligen är det ganska fint.

Den hemlighetsfulla passageraren i spårvagnen på bilden är jag år 2003. Bakom mig finns en reklam för en utställning om Heliga Birgitta. På Birgittadagen för nio år sedan öppnade nämligen en utställning i Finlands nationalbibliotek och det var inte vilken som helst, utan den första jag någonsin var med om att bygga, "Den heliga Birgitta och Finland. Birgitta 700 år". Jag sammanställde också en utställningskatalog tillsammans med Inkeri Pitkäranta och gjorde en besökarenkät, som dels frågade om inställningar till hela jubileet och dels till själva utställningen.

I vitrinerna lyfte arbetsgruppen fram de gamla dokument och handskrifter som finns i bibliotekets samlingar, även nyare Birgittarelaterad litteratur fick se dagens ljus under utställningen och vi gjorde många förklarande posters med bilder man sällan ser i övrigt (t. ex. stentrycken i Museiverkets Wadströmska samling, som visar Birgitta och är från 1600-talet).

I det sista rummet spelade vi YLE:s dokumentär om Nådendal från 1980-talet och visade vad allt jubileet och "historiebruket" av Birgitta producerat, bl. a. konstverk, prylar med mera. I vitrinen fanns även en äkta birgittinernunnedräkt, som vi vänligen fick låna av en riktig birgittasyster i Finland.

Syster Marja-Liisa ställde även vänligt upp på en intervju jubileet till ära och den ingick som en del i utställningen, eftersom vi även tänkte att utställningen bör ha element av tillgänglighet - kanske något för dem som har svårt att se, till exempel. Ifall någon möjligen hade svårt att höra, renskrev jag även intervjun, som fanns tillgänglig även i textform.

Även i år har biblioteket en utställning som tangerar detta tema - gå också och lyssna på det program som utlovas 17.10! Docent Tuomas Heikkilä var med då och han är även med nu, eftersom den nya utställningen baserar sig på det enorma projekt att digitalisera och analysera medeltida textfragment, som han dragit i flera år.

Även senare Birgittadagar har haft stor betydelse för mig, men särskilt i år är det igen dags att göra något fint: datera en ny bok. I och för sig en översatt version av en gammal goding, men ändå. Mer om detta senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar