söndag 10 februari 2013

Mot Umeå

Idag var det äntligen dags att bege sig till Umeå universitet och utnyttja den inbjudan jag vänligen fått från Institutionen för idé- och samhällsstudier ifjol. Jag kommer som postdoc att vara knuten till Forskargruppen Vetenskaps-, teknik- och miljöstudier under denna vår. Det innebär möten och seminarier och det hela är enormt spännande!

Resan hit upp var lång, men lugn. Jag har tittat ut över det österbottniska landskapet, passerade bland annat Stor-Kyro som ju är 'Birgittabygd' påvägen.
I Vasa tog jag mig en promenad via torget, där stadens moderna symbol ståtar - monumentet från 1918. Taxin fick jag dock leta efter en god stund, men hamnen är så pass långt borta att det inte lönade sig att gå till fots.

I vintermörkret bar det sedan av med färja från Vasa över den istäckta Kvarken mot Västerbotten. Och det finns tid att läsa. Som färdlitteratur denna gång är Strindbergs En dåres försvarstal och språket är då gudomligt att man lider och generas, men kan inte lägga den ifrån sig. Så det går ingen nöd på mig. Naturligtvis saknar jag Kråkorna där hemma, men vi ses igen nästa fredag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar