torsdag 1 maj 2014

Helgonens Rom och Valborg på Villa Lante 2014


Idag fick vi sova en stund, men snart var det dags för rundvandring i staden igen. Vi gick förbi Forum Romanums konstruerade forntid och Vittorio Emanuele II:s enorma "skrimaskin" som bänt bort halva Palatinen mot Fontana di Trevi, som så underbart svalkade med sitt brus i den stigande värmen. Därefter drog vi oss mot Vatikanen, men där var det stopp. Helgonförklaringen av Johannes XXIII och Johannes Paulus II och påven Franciskus tal på Piazan framför San Pietri, gjorde det omöjligt att ta sig fram där och det var ingen chans att varken ta sig in i helgedomen eller museerna. kanonisering från i söndags syns stort i stadsbilden, i mängden turister och pilgrimer, i mängden reklam och banderoller på kyrkor runtom i staden. Jag förskansade mig pilgrimens uråldriga och ständigt nya symboler i Vatikanen: märken för Franciskus respektive Johannes Paulus II och Johannes XIII.


Vi tog oss en glass och gick via Ponte Sant'Angelo tillbaka till andra sidan Tibern, där vi strosade omkring till Campo dei Fiori och såg torgets dagliga marknadsyra, varefter vi fortsatte till Largo di Torre Argentina. Där undrade vi litet över det katthem som ruinen numera hyser sedan mer än tjugo år tillbaka och tidens förgänglighet. Hit brukade jag gå ibland under min stipendattid då jag kände mig beklämd. Det frivilliga arbetet och hjärtligheten för att förbättra några stackars djurs livskvalitet gjorde mig alltid bättre till mods.

Mikko fick åka både metro i Rom och spårvagn nummer 8 till Trastevere, därifrån det inte var lång väg till vårt hotell. Efter en liten stund blev det dags att ta del av kvällens program på Villa Lante: en konsert med violin och piano, där Kai Nieminens (f. 1953) verk uruppfördes av Duo Teos och vi fick även höra Sibelius, Kuula, Strauss med mera. Efter konserten fick vi delta i Lantes traditionella valborgsprogram: att klä hatte3n på den finländska garibaldinin Herman Liikanen utanför muren - toppen! Vi sjöng, han fick sig en tvätt att prosecco och sedan sin fina mössa. Enligt traditionen är det studenterna som deltar i den vetenskapliga kursen som drar programmet: tack för en fin kväll! Glad valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar